måndag 25 juli 2016

Händelserik helg

Hej!

Här har det fått vara tomt ett par dagar. Har haft fullt upp och hunnit med både det ena och det andra.
Fredag förmiddag kom min vän Fanny hit och vi hoppad in i bilen och for iväg till vihti där vår vän Frances Faberge bor. Hon föder upp arabiska fullblod och har flera riktigt fina hästar.
Fanny hade blivit tillfrågad om hon ville visa hennes hästar under finska riksutställningen och det ville hon gärna.
Själv följde jag med och agerade groom och allt i allo.
Det var tre hästar som skulle bli visade Habibi, Marbat al Faiz och hingsten Mohaned al Shaqab. Superfina hästar alla tre.
Mohaned är helt magisk, helt sagolik en av de vackraste hästar jag någonsin berört och hans vackra dotter fanns också där samt förstfödda hingstfölet Habibi.
Valacken Marbat al Faiz är också mycket snygg och han är dessutom till salu ifall någon letar efter en arabisk ridhäst.
På lördag var det sen showtime och alla hästar glänste. 3 klassvinster 3 guldchampionat och en Best in Show! Grattis Sissi det var du värd!
Fullt ös medvetslös var det att hinna med allt på själva utställningsdagen.
Jag hade ju med Alina och jag tror inte att det är varje dag man ser en mamma med en 8 veckor gammal bebis på armen vara med och hjälpa till att få igång hästarna innan de skall in i utställningsringen. Det måste ha varit en rolig syn.
Jag måstre säga att araber är fantastiska hästar. Ston hingstar valacker och unghingstar blandat om vartannat på samma plätt.
Vissa showade runt och blev visade medans andra åt gräs alla i en salig blandning. liv och rörelse men hästarna vet vad som gäller när det väl är dags för deras tur.
Jag träffde också på finfina Laurent som är pappa till Meciliahs föl samt hans första avkomma Kareemah som blev Silver Champion ungsto!
Efter utställningen körde vi hem och en timme han jag vara hemma och så fölade Meciliah. Gabbe hade just hunnit fara iväög till stan och Alina var vaken när jag märkte att nej nu är det nog dags. Inga större tecken utan att hon stod och svettades. Jag fick sätta Alina åt Gubbens bror och ringa efter Gabbe och strax därefter föddes ett supersött stoföl.
Meciliah förstod på en gång att detta lilla liv är nu på hennes ansvar och hon är numera en riktig hönsmamma.
Mellizza stod och beskådade hela förlossningen med stort intresse och gnäggade och hummade om vart annat.
Hon ville genast ha bebisen kunde man e på henne och hon har inte lämnat boxkanten sen den lilla kom till världen. Stackarn inte lätt att andra får bebisar :)

Sen som avslutning på det hela fick min kära farfar somna in natten mellan lördag och söndag. Vila i frid!























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar