måndag 27 januari 2014

Mitt första minne

Hej!

Satt idag och funderade från vilken ålder man börjar komma ihåg saker från sin barndom och jag konstaterade att jag har minnen från när jag var i två-års åldern. Det första minnet jag har är nog en mardröm som jag hade när vi ännu bodde i furoholmen. Vi bodde i ett gult trähus precis intill Södermans bageri. När mamma var hemma med mig och min lillasyster på dagarna så brukade hon ibland springa ner och köpa färska småbröd åt oss. Då satt jag och lillasyster alltid i köksfönstret och tittade när hon kom ut på gården. Vi hade en väldigt liten och trång köksvrå där minns jag, och vi åt ofta blåbärssoppa på dagarna. Hela lägenheten var väldigt liten och vi hade bara ett sovrum. jag minns att pappa bara hade en smal springa mellan deras säng och väggen var han kunde sätta ner fötterna när han skull upp på morgonen. Lillasyster sov i sin spjälsäng på mammas sida av sängen och min säng var upp efter väggen vid fotändan av deras säng.
Jag minns också en mardröm som jag drömde när vi bodde där. Jag låg i min spjälssäng och sov, plötsligt så kom en stor vit hund ut ur vår bokhylla, den kom fram till min säng och skulle äta upp mig. Mamma har berättat att jag bokstavligen flög ur min säng och landade i deras dubbelsäng den gången. Dagen när vi flyttade därifrån så klippte våra grannar deras två cockerspanielar som hette Noora och Nooti. det var samma dag som min favoritnalle flyttade till Månen. hela bilfärden till Esse sen försökte jag titta på månen för att kolla om jag skulle se min älskade Nalle, men det gjorde jag inte. Jag minns inte hur länge vi hann bo i Esse förrän jag fyllde tre år.. Dagen jag fyllde tre år var mamma i alla fall på BB med min lillabror F.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar