torsdag 30 januari 2014

Små gulliga kaniner

Hej!

Jag har fått höra att kaninkött är väldigt gott och gubben tycker att det vore smart att ha några kaniner som man skulle kunna använda till just matlagning.
Själv har jag ingen erfarenhet alls av kanin i maten, och för mig känns det nästan otänkbart eftersom vi alltid haft dom som sällskapsdjur. Min första kanin fick jag ju när jag var ganska liten och den hade jag med mig överallt, den var hur tam som helst och gick att ha lös på gården eftersom den kom på inkallning. Kaninen i fråga hette lilleskutt och var nog en av de mest älskade kaninerna på denna jord tror jag. Sen har vi haft kaniner så länge jag minns och hemma hos mamma och pappa bor det fortfarande 3 kaniner varav den ena är en gullig halvangora svart liten sak vid namn Älvan. Att äta upp någon av dessa kaniner så kan jag inte ens tänka på, det skulle nästan vara som att äta upp våran hund Mira och det skulle vi ju aldrig göra.
 Det här var då lite av dagens svammel från min sida, detta måste helt klart bearbetas i mitt huvud, jag vet inte riktigt vad jag tänker. Jag tror jag är för mycket djurvän, har alltid varit och kommer väl alltid att vara. Är inte kaniner ett sällskapsdjur som man har som husdjur?  Hur ser ni på det? Skall man tänka att det är lika som att man äter kyckling? Ekologiskt kaninkött skulle inte det vara något?
Nej men seriöst titta på dom, de är ju så fina, söta och snälla, stackars kaniner..



2 kommentarer:

  1. nej skulle aldrig kunna själv föda upp kaniner för att sen äta dom. men kan nog tänka mig smaka på kanin...kanske..
    mina kaniner är mina husdjur och dom äter man inte.

    SvaraRadera