torsdag 13 november 2014

Besöka äldre

Goddag!

Vi kom just hem från min gammelmormor och morfars. Eftersom vi inte hade möjlighet att åka till dem på farsdag så beslöt vi oss för att försöka hälsa på dom inne  i veckan istället medan Gubben ännu är pappaledig.
Jag tycker att de är värdefullt att få träffa den äldre generationen, man vet aldrig hur länge man får ha dem kvar och ibland tar man för givet att människor skall leva för evigt.
Jag tycker att det är intressant att få höra om gamla minnen och hur de hade det förr.
Allt var så annorlunda då. Mindre bekvämligheter och man försökte ta tillvara på allt. Historierna om kriget tycker jag är extra spännande att höra och hur man klarade sig på hemmafronten. Hur det var att ibland bli tvungen att gå hungriga till sömns och om hur folk ställde upp för varandra. jag skulle kunan sitta hur länge som helst och lyssna eftersom jag tycker det är så intressant och lärorikt. visst går det att läsa i böcker också men att få höra det direkt ur någons mun är alltid mera givande.

Igår fick vi höra av min farföräldrar om hur det var att gå i skolan förr i tiden.
Hur man var tvungen att niga åt läraren om man träffade denne i butiken och om hur viktigt det var att det var tyst i klassen.
Intressanta funderingar om skamvråer, pekpinnar och annat har man ju också fått höra talas om.
Jag tvivlar starkt på att eleverna förr i tiden skulle ha vågat sitta och pilla på sina mobiltelefoner om de hade haft några.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar