lördag 20 december 2014

Hej mitt vinterland

Godmorgon!

Nej se det snöar, nej se det snöar det var väl roligt hurra!
Vad mysigt det är att vakna upp och konstatera att vi fått ännu mera snö.
Att man hamnar att skrapa rutorna och plumsa i djup snö när man skall utomhus gör mig absolut ingenting.
Det är härligt med snö, allt blir så mycket vackrare då.
Borta är den bruna leran och det tråkiga landskapet. Det är som o en helt ny värld öppnar sig.
Säg vad ni vill men jag tycker Finland är vackert på vintern.
Någon som inte tycker att snön är lika rolig som jag är lillgrabben.
Vi tänkte att han skulle älska snön och tycka att det är roligt att busa i den, men icke sa nicke.
Hittills hatar han den som pesten. Det hjälper ju inte heller att stackaren flera gånger lyckats ramla pladask i snön och fått sig ett par rejäla kallsupar med snö.

Just nu befnner jag mig i esse, att ta sig hit var en liten utmaning eftersom de int hade hunnit ploga vägarna ännu. Jag fick hålla mig till en hastighet på ca 50 km i timmen så det tog i princip dubbelt längre än vanligt.
Gubben har planerat att han skall ta årets första skidtur.
Av någon konstig anledning ville jag inte följa med.
Han kommer från en familj där de är väldigt bra på att åka skidor och de tycker att det är kul. Jag har några gånger försökt följa med för sällskaps skull och för att ge skidåkningen en chans men jag har varit lika arg, utattad och uppgiven varje gång så för allas bästa är det helt enkelt bäst att jag stannar hemma.


Jag tror att den sport jag tycker sämst om är skidåkning. Jag är helt enkelt urusel på att åka skidor. Jag tycker att det är tungt, jobbigt svårt och hur jag än försöker kommer jag nästan inget vart.
När jag tänker på skidtävlingarna man var tvungen att delta i som barn få jag fortfarande nästan ångest.
Jag känner fortfarande inom mig hur jobbigt det var, hur man kämpade sig upp för backarna och hur man slet runt spåret. Ändå slutade jag alltid på andra eller tredje sista plats.
Jag är helt enkelt inte bra på skidåkning och kommer högst antagligen inte att bli det heller.

Alla bilderna är tagna av Jenny Sulkakoski



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar