onsdag 18 november 2015

Alltid dessa åsikter

Hej och hå!

Då var man här igen då och lika fundersam som alltid.
Jag kan bara inte riktigt förstå varför det alltid skall kivas och bråkas om precis allting.
Hur folk än gör så tycks de göra fel fastän de högst antagligen försöker det bästa de kan och hur fel folk än kan ha det ibland så måste man slå det med släggan i huvudet för att de säkert skall vända alla taggarna utåt.
Jag kan förundras hur diskussioner på nätet alltid tycks urarta till något bråk.
Säg att jag skriver att vi inte har vaccinerat våra barn och tycker det är så otroligt skönt att våra barn inte behöver ha en massa gifter i kroppen.
Ganska så snart börjar kommenatrerna smyga sig in.
Vissa tycker nämen vad bra, hejja er andra undrar varför och sen finns det såna som hatar oss som tycker vi är totalt dumma i huvudet och får skylla oss själva när våra barn dör i stelkramp, de skriver till och med att de hoppas att de gör det.
Well nu kan ju jag då tycka att det är en liten onödig kommentar att önska någon annans barn död till exempel.
Istället kanske man vänligt skulle fråga om vi inte är rädda att våra barn skall bli sjuka?

Så kan man ju ta barnuppfostran som exempel.
Säg att vi inte vill att våra barn inte skall använda mobiltelefoner på grund av den trådlösa strålningen. Då finns det genast också en massa att säga.
Vissa beundrar oss för att vi har en sådan härlig inställning till att barn skall vara barn och hellre leka ute. De tror på oss och följer våra fotspår.
Sedan finns det dom som anser att barnen borde tas ifrån oss ögon och böj eftersom vi som föräldrar är så konservativa att vi skadar dom för livet.
Jag menar hur kan man hindra sina barn från att ha kontakt med sina vänner och ta del av deras sociala liv på internet, det är barnmisshandel minsann.

Lika är det när vi kommer till djurhantering.
Säg att jag skriver att vi har in våra unghästar om nätterna eftersom de trivs så bra med det.
Där finns det också åsikter som räcker långa vägar.
Vissa gör precis som oss medan andra tycker att vi måste vara tappade bakom en hiss som utsätter våra djur för denna plåga.
Vi har stressade hästar med magsår eftersom vi har dom inne eller så är har vi bara ohanterade vildingar som inte får någon omsorg eftersom vi har dom på lösdrift.
Eller så kan vi ju ta utrustningsdiskussionen.
Rider jag med bett så ve och fasa vilken djurplågare jag är i vissa kretsar.
Har jag dessutom en dressyrsadel i min ägo som jag anväder så är jag en sådan ryttare som bara sliter och drar i min häst hela tiden.
Eller så är jag en sådan som flängrider, en som tycker om att hoppa och hoppar sönder mina hästar, vet jag inte att hästar inte är skapta för att hoppa?
Lite ledsen kanske jag blir då och sadlar om till bomlös och repgrimma.
Nej då får jag minsann knytnävsslag i ansiktet från andra sidan.
Hur kan jag rida med ett sådant tortyrredsak som repgrimman och vet jag inte hur obalanserad man är som ryttare i en bomlös sadel och min häst kan ju aldrig ridas korrekt nu.
Lite ännu mera ledsen slutar jag att rida min häst eftersom den tar skada av den och låter den gå i hagen istället.
Då kommer pekfingret igen och undrar vilken idiot det är som har ställt sin häst i hagen och låter den bli överviktig och få fång?

Nu menar jag inte att man inte får ha åsikter.
Åsikter är jättebra att ha och alla får tycka precis som dom vill.
Dock fastän man inte tänker som alla andra eller inte riktigt tänker som just du så betyder det inte automatiskt att man gör helt fel.
I många fall så kan båda sakerna vara rätt eller så någonting mitt emellan.
Det som fungerar jättebra för dig kanske bara inte fungerar problemfritt hos mig. Jag anser att man skall vara lite försiktig med hur man lägger fram sina åsikter. Jag är starkt emot att man hoppar på folk och slår dom i huvudet med något hårt.



5 kommentarer:

  1. Speciellt i Pedersöre/Jeppistratkerna... Där ska ALLTING förklaras och FÖRSVARAS. Min kusin bor i Jeppis just nu och han har talat om det. Han kör med en volvo och det händer nu som då att han möter på någon bilintresserad som genast börjar säga saker som
    "Nää, int kan du ju kör me Volvo! Volvo e no en skitbil!" och oberoende hur mycket min kusin argumenterar emot (Bara med ett sådant argument som "Nå nu har jag en Volvo, deal with it") så fortsätter personen tjata om hur skit volvo är, precis som om han tillhörde en religion som är designad att hata volvo.

    Det är ett drag jag tycker mig finna över hela den trakten: Man måste alltid vara beredd att försvara allt man gör med tänder och knytnävar. Även om det är något så värdelöst som Kebab med Franska eller Grillpanna från Korvgörans.Folk är så grälsjuka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa det är nog skrattretande ibland :)

      Radera
  2. Vi har spånpellets där jag har Fölis nu. Vi gör så att vi blöter upp några liter pellets med varmt vatten(då sväller det snabbast) och fyller på varje gång man mockar ut kisset. Meningen är att man tar bara ut skiten varje dag och kisset t.ex en gång i veckan så man bygger alltså upp en slags bädd på det viset. Det bildas 'kakor' underst där dom kissar som man lätt mockar ut. Spånpellets är annars väldigt lätt att mocka i och man slipper lätt åt bara bajsklönttarna men det är olika från häst till häst ifall det lönar sig i längden. Fölis kissar mycket och överallt inne i boxen och det gör att nästan hela bädden underst blir till kakor och därför går det åt mycket av det om man ska få en ordentli bädd. Men ja spånpelletsen kommer i stora säckar som dom flyttar in i höhallen med traktorn och man kan säkert göra på lite olika sätt med det men det här systemet kör vi med iallafall! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, he byri nog lut mot att vi skall prova spånpellets :)

      Radera
  3. Oj, kan hända min kommentar hamnade under fel inlägg ;)

    SvaraRadera