tisdag 17 november 2015

Spolar tillbaks i tiden

God kväll!

Lillgrabben fick följa med ut och rida ikväll på shettisen Joker.
Det gick hur bra som helst även om ponnyn var väldigt pigg :) Vi skall försöka komma oss iväg nu nån gång i veckan tillsammans med syrran och det sall bli väldigt skoj.
Det ända han pratar om här hemma så är mammas toppete = häst så vi skall se om intresset håller i sig. Helst skulle han väl nog rida på pållarna här hemma också, men de är liite väl stora ännu. Provåka kan han dock få göra.

Oj vad man önskade när man var liten att man en gång skulle få ha en egen häst.
Jag kunde bara inte förstå varför vi inte kunde köpa minishettishingsten på 3 år som jag hittat och ha den i garaget och fixa en hage på gräsmattan, jag kunde verkligen inte förstå vad problemet var med min ide och inte kunde grannflickorna det heller.
Det var på den tiden man hängde i alla stall och hoppades att någon skulle komma ut och fråga om man ville mocka några boxar.
Det var den tiden som man var överlycklig om man fick hålla en häst medans ryttaren skulle gå banan.
I den åldern så visste man inget vad felaktig ridning kunde innebära, lyfte hästen galopp så var allt frid och fröjd oberoende om den enbart kom vänstergalopp alla gånger.
Just i den åldern så fanns det ingen utrustning som inte passade och nådde man inte upp med sadeln så red man barbacka.
Dåligt hö och felaktig foderstat hade man aldrig hört talas om och varför ville inte hästarna äta halm?
Det var på den tiden som man var bra att rida, trodde man i alla fall och det fanns inget man inte klarade av.
Ouppfostrade hästar existerade inte, drog hästen iväg och ville äta gräs så var den kanske hungrig. Hästar som stack iväg bockade och slog bakut var inga som helst problem, inte gjorde det heller något om de var sura i boxen och sparkades, då band man dom bara lite kortare och i ridningen fick det sen gå fort eftersom de tydligen hade lite extra energi.
Exteriör, benställning och stamtavla visste man inte heller något om, däremot var svarta hästar väldigt fina.
Vi kan väl konstatera att man lärt sig lite mera sen den tiden och tur är väl det, men oj vilka roliga minnen man har endå :)


2 kommentarer:

  1. svarta hästar är fortfarande väldigt fina :)
    Jag tyckte åxå att man kunde bygga stall i ett garage och laga en hage på gräsmattan. Pappa var emot det men jag fick som jag ville till sist bara att vi lånade en åker dom gick på :) men två boxar i garaget blev av !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja svarta hästar är minsann vackra ännu, helst med lite vita tecken tycker jag :) Hahaha fortfarande om jag ser ett stort garage eller ett uthus så ser jag alla möjligheter det skulle kunna ha som stall eller vindskydd. Dock vill jag nu för tiden ha större hagar än våran gräsmatta :)

      Radera