måndag 30 november 2015

Djurens rätt i samhället!

Hej!

Nu är jag här igen då, lite frågvis och förundrad.
Ta mig inte fel nu, jag tycker det är jättebra att det finns människor som värnar om djurens bästa och vill föra deras talan i samhället, men ibland kan jag tycka att det går litegrann till överdrift.
I helgen så skedde ju något tragiskt under tävlingarna som hölls vid Friends Arena och en häst föll ihop på marken under en uppvisning och kunde tyvärr inte räddas.
Djurens vänner var inte sena att börja spekulera vad som egentligen gick fel och har lämnat in ett brev till arrangörerna till och med.
"än en gång har en häst fått sätta livet till på grund av människors påfund" lyder talesättet och jag blir lite konfunderad.
Vad skall vi ha hästarna till om vi inte använder dom är lite av min fundering, om vi slutar att rida och motionera dom och bara ger dom mat skulle de vara lyckligare då?
Skulle folk ens ha häst om de bara var till prydnadsföremål som man inte fick röra?
Tycker hästar verkligen att vi människor är så hemska som det påstås.
Skulle de ha det bättre utan oss? jag tvivlar faktiskt på den fronten.
Dom flesta här i landet vill väl nog sina hästar väl och gör allt i sin makt för att de skall ha det bra, sen har ju hästar anpassat sig också.
Det sägs att hästar inte gillar att bli ridna, körda, tävlade och absolut inte borde få prestera, jag håller inte riktigt med där heller. Mellizza här hemma till exempel, som har vinnarinstinkt till tusen, som hatar att förlora och som vill vara jordens medelpunkt, tror knappast hon skulle trivas ute i det vilda som vill in när det mörknar om kvällen och avskyr regn och blåst.
Visst finns det hästar och djur som far illa här och där och givetvis behövs det i sådana fall åtgärder men all djurhållning behöver ju endå inte gå till överdrift åt någondera hållet.
Jag undrar om de ens tänker på vad som skulle hända med våra hästar om vi skulle sluta använda dom och släppa ut dom lyckliga i skogen istället.
Jag undrar om det tänker på att i så fall skulle många av dom gå en mycket plågsam död till mötes. Vissa skulle svälta ihjäl under vintrarna och andra skulle bli uppätna av rovdjur endel skulle plågandes kunna fastna i sumpmark och där få sätta livet till medans andra skulle bli överkörda av bilar precis som älgarna.
Likaså har jag funderat på vad som skulle hända om vi skulle börja följa rekommendationerna om att sluta äta kött och dricka mjölk, skulle kossorna bli lyckligare då? Om kossorna bara skulle få has som sällskapsdjur.
Många skulle isåfall hundra proceent säkert bli avlivade på ett eller annat sätt knapapst på ett humant sätt av en veterinär eftersom det skulle inte bönderna ha råd med.
Frigående lyckliga kossor o lantlig miljö skulle nog i så fall bli ett minne blott och sånt man skulle kunna få se på zoo.

1 kommentar:

  1. Själva tävlande på toppnivå är kanske inte så bra för hästen, el jag mena det är dom ju inte gjorda för, all stress som följer dom där. Men sen igen blir hästarna mer och mer avlade för att klara dagens hästliv åxå.. . Men nej att bara lämna dom i en hagen är inte rätt, dom behöver ju röra sig och det tror jag dom uppskattar.

    SvaraRadera