torsdag 26 november 2015

Skyll aldrig på hästen!

Hej!

Vissa dagar så skulle det vara så otroligt skönt att bara säga att idag var allting hästens fel, den hade redan från början ställt in sig på att idag skall jag bara bråka.
Tyvärr så är det ju inte riktigt så, hästar har ju inte den förmågan att på förhand planera in vad de skall hitta på under en dag, men suck vad lätt det hade varit att kunna säga att jag gör alltid rätt men hästen vill bara inte lyda .
Hade två riktigt dåliga pass idag med Meciliah och Breeze.
Breeze hade jag tänkt jobba med från marken, inga svåra saker utan bara flytta undan bakdelen och framdelen och träna lite lätt bara för att få aktiverat alla musklerna.
Sagt och gjort så tog jag ut henne och började på. Att bara skritta var inga problem, inte halterna heller, jobba i vänster varv gick också bra, men så kom vi till den högra sidan och skulle börja flytta på den där blev hon sur och tvär och tyckte att det här struntar vi i och provade om man kan slippa undan med diverse olika manövrar såsom att bara fortsätta gå rakt framåt, vifta irriterat på svansen och stampa i marken, inte reagera alls eller reagera med en megareaktion och göra allt möjligt på samma gång men definitivt inte stå stilla och vänta på instruktioner. Efter diverse olika försök till något vettigt så var både häst och ryttaree lite lätt frustrerade, vi fick då backa tillbaka bandet och jobba från noll. Ett steg i taget ett steg fram PAUS Ett steg bak PAUS Ett steg till sidan PAUS så småningom hittade vi någonslags kommunikation och då slutade vi.
Fick analysera passet senare och fundera var det gick fel och visst vet jag det egentligen.
Vi har slarvat denna vecka med dressyrträningen, hon har bara fått gå och lorva i skogen eftersom vi inte hittat någon sadel och jag har inte tagit mig tid att jobba genom henne ordentligt och då blir hon stel i höger sida. Jag får helt enkelt bättra mig.

Meciliah då, hon var sur redan när jag tog henne ur hagen.
Jag hade bestämt mig för en terrängtur och det blev det.
Eftersom jag känner hästen så borde jag ha vetat att idag är inte rätt dag att göra annat än att bara promenera men endå skulle jag prompt testa traven och övergångar.
Som tack för min envishet så visade damen en del krumsprång och sköt rygg i varje övergång.
Gick dock bra och vi kom hem levande båda två men med facit i hand var inte detta rätta dag att jobba på.
När hon är på sådat här humör så skall man hålla sig till skritt eller så skall man ha möjlighet till bra underlag och kunna låta henne springa av sig ordentligt, inte pyssla på med onödigheter.

// Annelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar