söndag 13 december 2015

Ge mig det och ge mig datt

Hej!

Idag har vi firat Lucia, den traditionen handlar ju vanligtvis om vitklädda tärnor och Lucia Staffan och eventuellt någon tomte.
Det brukar vara music och sång och man försöker sprida ljus och glädje åt andra och gärna bjuda på kaffe och Pepparkakor i symboliskt syfte.
I år har det dock verkat dyka upp en ny tradition att man skall klä ut sig till Lucia, gå runt i gårdarna sjunga en sång och förvänta sig att människorna i husen skall bjuda en på godis annars blir man väldigt besviken.
Jag må vara lite konservativ men jag gillar inte riktigt den trenden.
Inte så att jag har något emot att bjuda folk på saker, jag bjuder gladeligen alla jag bara kan på godis om det handlar om det, men ibland så tror jag att det kan vara bra att bevara någon tradition där man inte får så mycket i utbyte. Allt man gör behöver inte nödvändigtvis belönas med något gott eller med pengar kan jag ibland tycka. Allt man gör behöver inte heller nödvändigtvis vara bäst för en själv. Ibland tror jag att det kan vara bra att kunna ge utan att förvänta sig något i gengäld. Att bara känna förnöjsamheten över att man förgyllt någons dag.
Att räcka ut en hjälpande hand när det behövs utan att förvänta sig att någon betalar, att ge platsen åt en äldre bara för att man vet att dennes ben säkert är tröttare ens en egen.
Att besöka någon ensam när man har vägarna förbi, släppa någon före dig i kön eftersom de verkar ha brottom.
Dyka upp på talko eftersom din hjälp är behövlig eller bjuda någon på mat eftersom de säkert också är hungrig.
Det behöver inte vara stora saker, redan små saker kan förgylla någons tillvaro något enormt.
Le åt damen i busskön, vem vet det kanske är det ända leendet hon får den dagen.

Min dag har varit en väldigt bra dag vi har haft det väldigt lugnt och skönt.
Bjudit svärföräldrarna ¨på hembakad Pizza, varit ute på en ridtur i det härliga vädret med Mellizza, Breeze och E. Båda Pollarna skötte sig som vanligt suveränt även om Mellizza hade i handbromsen dom första kilometrarna. Ett tag trodde hon att hon skulle bli skjuten av någon osynlig marsmänniska men det var bara isen som small när den frös. Suck ibland undrar man vem av hästarna som är äldst :) Vi har också varit och kolla på luciatåg till esse, det hör liksom till traditionen. De har alltid ett hästtåg och det gillas skarpt. Sen på kvällen har vi besökt mor och far och det är också alltid trevligt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar