torsdag 7 april 2016

Avundsjuka

Godmorgon!

Dagens ord är avundsjuka, svartsjuka och missunsamhet.
Jag har på sätt och vis svårt att förstå detta fenomen men gång på gång har orden dykt upp framför mina ögon å jag kan inte låt bli att skriva några rader om det.
Jag upplever att allt som oftast blir folk anklagade för att de gör elaka saker eftersom de är avundsjuka, är det så?
På senaste tiden tycks det ha gått en trend i att anmäla hästmänniskor till djurskyddet om man har något på otalt med dom och det tycker jag är väldigt sjukt.
Djurskyddet skall ju finnas till för att djuren skall ha det bra, inte för att människor hamnar i gräl med varandra.
Å andra sidan har det också blivit en trend att anklaga folk att de har anmält en till djurskyddet för att de är avundsjuka när man haft dem på besök och de kan jag också tycka är lika fel.
Ibland kan det ju faktiskt finnas skäl för att man blivit anmäld.
Jag upplever också att folk vill att man skall vara avundsjuka på dom, titta så mycket saker jag har som inte du har.
Jag har dyrare bil, jag har större hus och jag har bättre jobb.
Mina nya skor kostade också garanterat mer än dina och jag är hel enkelt bättre än dig.
Du är sur på mig eftersom du är avundsjuk för att du inte har det jag har.
För mig i alla fall så är det inte nödvändigtvis så.
Det är inte hela världen om du har det lite bättre ställt än jag, för mig spelar det ingen roll om du jobbar som advokat eller inte.
Även om du har både dyrare och finare häst än mig så gör det ingenting och har ni byggt ett 400 kvm stort hus så kunde jag inte bry mig mindre. Jag tycker det är roligt om ni har det bra och tris med livet. Givetvis så kunde det vara roligt att ha det ställt som ni har det men det behöver inte betyda att ni är lyckligare än vad jag är.
För mig spelar det betydligt större roll hur du är som person och hur du behandlar mig.
Är vi lika mycket värda fastän vi inte har samma saker och är olika bra på olika saker.
Gång på gång på gång kommer jag tillbaka till att ens värde inte sitter i pengar,
Vad du äger eller vad du kan.
Jag tycker att det är hemskt att vissa ens skall behöva känna det så eller tycks tro att det är så det bör vara.
Givetvis så kan det vara roligt att tävla och att ha saker det säger jag inget om, det tror jag många tycker och det måste man ju få tycka.
Det är när tävlandet blir till något dåligt som jag reagerar, när du blir sur på mig för att jag idag råkade vara snabbare eller för att jag säge rupp vänskapen med dig för att du har slagit mig i någon gren som det blir farligt.
Missunnsamhet tycker jag inte om, att inte kunna glädjas med andra.. det är farligt!




2 kommentarer: