lördag 11 juni 2016

Varför en arab?

Hej!

Varför föll du för det arabiska fullblodet? Är det den enda rasen som gäller för dig?
Svaret för mig är enkelt,
Ja det är den rätta rasen för mig och varför har många förklaringar och orsaker.
Det började med att jag föll för det vänliga temperamentet, jag sökte efter en häst som tycker om människor och som vill vara nära och till lags.
Jag har träffat många fullblod och den gemensamma nämnaren har varit att de älskar människor och att få vara med dom. jag tycker inte om när hästar surar, grinar och hotar i boxen och det har jag aldrig upplevt med någon arab.
Sen nästa punkt är känsligheten, jag är en lat människa av naturen och tycker inte om att behöva anstränga mig i onödan.
Araben i sig själv är en känslig häst som vill ha små små signaler. gärna gå med långt slakt grimskaft och vill bli behandlad med respekt.
Detta borde ju givetvis vara en självklarhet för alla men just med araben så märks det extra tydligt om man är för hård.
Små små hjälper är det som oftast räcker och det leder fram till att en lugn trygg arab ofta är väldigt lätt för även ovana människor att hantera just eftersom de är så följsamma.
Sen när det kommer till ridningen är det samma sak.
De är pigga och arbetsglada hästar som gärna följer med på en tur.
Även där är lättsamheten och den egna motorn något jag uppskattar samtidigt som de är pigga så är de oftast väldigt snabba att ta förhållningar vilket gör att man lär sig mjuka händer och mjuka hjälper.
För mig och för vår familj är de utmärkta familjehästar.
De  älskar barn och att bli ompysslade och att få vara i centrum samtidigt som vi vuxna kan rida, tävla och ha roligt med dom.
De är lite som Border Collies och behöver få vara igång och behöver regelbunden träning för både kropp och knopp då trivs de och fungerar som bäst.
Piggheten och alertheten kan upplevas som skrämmande för vissa men när man väl lärt sig hur den fungerar så är den en fördel istället för en nackdel.
Jag brukar säga att de har en På knapp och en avknapp.
Ena sekunden kan de flyga runt med svansen över ryggen och blåsa och visa upp sig och i nästa sekund så kan de tagga ner och lugnt bära ett barn på ryggen.

Vad har du för upplevelse av araben? För och nackdelar? Dåliga upplevelser? Goda? Dela gärna med er och oroa r inte för att tycka annorlunda än mig, tar inte illa upp och vill gärna höra båda sidorna! :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar