fredag 15 juli 2016

En bulle i ugnen

Hejsan!

Nu närmar sig Meciliahs fölning med stormsteg.
Jag går lite som på nålar, livrädd att jag skall missa det och komma ut i stallet eller hagen och att fölungen redan skall stå där.
När Meciliah kom till världen var jag ledig precis hela sommaren för att kunna vaka och ta emot den efterlängtade fölungen.
Kvällen innan jag började jobba igen efter två månaders ledighet var jag till stallet.
Både på kvällen samt 3 på natten.
Inga tecken på fölning så jag for hem och sova.
8 på morgonen ringer stallägaren och säger att det står ett föl i boxen.
Gissa om den arbetsdagen var lång och koncentrationen var låg.
Speciellt när fölet inte riktigt förstod sig på hur man skall dia och behövde vägledning.
Tack gode gud så var min syster, min goda vän Robin och även min pappa där och kunde hålla koll på läget.
Denna gång hoppas jag dock att jag själv får vara med och hålla koll samt hjälpa till om det behövs.

Igår var jag på efterundersökning samt på 6 veckors läkarbesök med Alina.
Både hon och jag verkar må alldeles utmärkt och till min stora glädje har jag nu fått tillåtelse att börja rida samt röra på mig ordentligt igen.
Lilltjejen hade sprängt 5 kilos strecket så hon äter och växer som hon ska.
På söndag har vi kalas samt dop så då återstår att se om den passar eller är för liten.
Både mamma och svärmor ha lovat att baka till min stora glädje och lättnad.
Själv behöver jag endast laga smörgåstårtor så jag är tacksam!
Jag och Breeze har kört igång med lite tömkörning i skritt och trav.
Det är svårt tycker både hon och jag med ack så nyttigt att lära sig något nytt.
Det här med att bara gå rakt fram på vägen när matte går bakom är lite läskigt tycker Breeze.
Hon vill gärna svänga runt och kolla var man är och ah tryggheten att bara få följa eller så vill hon gärna gå hem igen om hon bara fick när hon tror hon är ensam på vägen.
Så vi jobbar på att bara gå rakt fram och lyssna på rösten och tömmarna och att våga traska på framåt i täten.
Om inget annat så kommer det att vara bra för hennes självförtroende att traska på framför mig och ha hand om ledningen.
Jag funderar lite på att ha som mål att köra in henne, det vore roligt att ha något att variera träningen med samt ett effektivt sätt att motionera hästen.
Jag får se vad det blir av den biten, någon duktig människa som kan ge tips och råd vad jag skall tänka på eller till och med kan tänka sig att hjälpa till i så fall?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar