måndag 29 augusti 2016

Erkänner mina laster

God kväll!

I helgen har vi firat villaavslutning i Finland och det innebär fyrverkerier och grillning. Denna gång firade vi hemma hos mina föräldrar tillsammans med mina syskon.
Jag måste erkänna att jag är fyrverkerigalen, jag älskar fyrverkerier.
Som yngre älskade jag raketkrig  samt att mixtra med fyrverkeri pjäserna.
Jag har gjort mycket dumt med smällare och ju större desto bättre.
Ett år hade jag en stor kal fläck i huvudet efter att ha fått en raket i huvudet under kvällens vilda lek.
Detta är inget jag sysslar med längre, nu vet jag faran med det, jag kan se konsekvenserna med det hela och jag vet helt enkelt bättre.
Jag låter bli att köpa raketer till och med, mest för att de kostar pengar men också för att det är lite onödigt.
Dock njuter jag fortfarande och fascineras av dem och det kommer jag säkert alltid att göra.
Vad jag Inte tycker om är då människor utsätter djuren för fyrverkeripjäser.
Speciellt inte dagar när det inte är tillåtet.
Vet man om att det ska smällas så har man möjlighet att ta in djuren för att skydda dom.
Många djur är ju väldigt rädda för raketer.
Idag blev jag måttligt glad när det tändes raketer utanför min häst hage.
Mycket är mina djur vana med men att vara i närkontakt med smällare utanför deras trygga hage det tycker de inte om och inte jag heller.
Som tur var hände det ingenting förutom att de blev lite oroliga och på tårna.
Jag har ingen lust att jaga vettskrämda hästar längs med riksvägen och jag har ingen tid att bygga söndriga hagar heller.
Det är en viktig regel anser jag, man tänder inte raketer i närheten av oskyldiga djur. Det är varken roligt, häftigt eller smart!
Så jag hoppas det inte händer igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar