torsdag 22 december 2016

Klinikbesök med Breeze

Hej!

Gårdagen spenderades med Breeze som varit ofräsch till och från hela hösten utan någon riktig förklaring.
Hon har haft en del märkliga symtom som vi inte fått finger på.
Hon har haft ryggont ibland varit varm i något ben, saknat framåtbjudning och varit allmänt nere.
Det har varit svårt att riktigt sätta fingret på vad som riktigt felats eftersom symptomen har varit diffusa och vissa dagar har hon varit "helt" sig själv.
Väl framme så kände veterinären igenom henne och konstaterade precis som vi att något är det och att hon är smärtpåverkad.
Efter böjprov så konstaterades hon halt på högerbak samt en stelhet i höger fram också.
Ryggen och nacken tyckte hon rörde sig så pass bra att hon inte trodde det felades någonting med den.
Hon ville också ta ett blodprov för att utesluta att hon skulle ha problem med ämnesomsättningen vilket hon då inte hade.
Efter bedövning av hasen konstaterades att hältan försvann och då blev det förstås röntgen och där visade det sig att hon har förslitningar ( osteofyter)  i hasen. vänstra benet var ok.
Rådfrågade veterinären efteråt och hon sa att det ser ut som om det  kan ha kommit från någon spark eller omkullridning/fall men sånt är ju svårt å säga.
Hon behandlades därefter med kortison i leden och Hyalom i venen och skall nu först vila en vecka och sen försiktigt sättas igång för att se vad som händer.
Nu så här efteråt är det blandade känslor.
Jag är glad att något hittades och jag hoppas att detta är orsaken till att hennes hälsa spökat och att om vi får bort smärtan så börjar resten av kroppen att repa sig också.
Jag är stolt över att Veterinären tyckte det var synd på ett sånt otroligt fint sto med super lynne och att hon tyckte att jag i alla fall med gott samvete kan avla på henne.
Jag är förhoppningsfull över att Veterinären trodde att hon ännu skulle gå att ha som ridhäst i alla fall ge det en chans
Jag är ledsen över att en sån här ung häst skall ha artros i så ung ålder och att min fina häst inte är frisk.
Jag är besviken över att när jag äntligen har möjlighet att börja satsa på henne och börja träna så tar det kanske stop.
Jag är ledsen över ovissheten om hennes framtid som ridhäst och över att hon har/ har haft ont.
Jag är fundersam över hur jag nu framöver skall pröva lägga upp hennes träning inför återbesöket om två månader.
Jag är vilsen i tillskottsdjungeln över tillskott man kan ge för att underlätta för en artroshäst.
Det är mycket som jag inte vet ännu och framtiden känns som ett frågetecken men det ända man kan göra är att vänta, följa med och se vad som sker!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar