onsdag 23 januari 2019

Frost i luften

Hej!

Dom senaste dagarna har varit kalla som ni säkert garanterat inte missat.
Måndagen bjöd på hela -27 grader och då om nån gång fick hästarna ledigt.
Utevistelse är en självklarhet hos oss endå, tror inte på att hålla hästarna på box dygnet runt i flera dagar.
Jag brukar tänka på hur det skulle vara för mig att vara inlåst i en liten toalett i flera dagar, det kan omöjligt vara bra för kroppen eller hållbarheten på sikt.
Nu tänker jag inte på någon enstaka dag utan på hästar som faktiskt typ aldrig får gå ute.
Dock tror jag nog det påverkar att bara stå inne i några dagar också, stelare muskler och sämre rörlighet.
Har man kallstall så slipper hästen dessutom inte och röra på sig för att hålla värmen.
Well alla gör som de vill men mina får vara ute, med fri tillgång på mat och uppvärmt vatten.
De har även bra vindskydd att gå in i.
Ingen av dem verkade frysa heller utan de var precis lika nöjda och glada som alltid.
De sprang och rörde på sig lite mer än vanligt och det var säkert för att hålla blodcirkulationen igång.
Eftersom ingen av dem är i hårdträning heller för tillfället så går de oklippta och otäckade.
De ser ut som björnar allihopa, björnar med skägg.
Inte är det vackert, men ack så funktionabelt.
Sen måste jag tillägga att jag givetvis täckar och tar in mina hästar vid behov. Ser jag att de fryser är det självklart att de får täcke på tex och jag har haft häst som inte klarat vinter under - 5 utan täcke, så inga regler utan undantag.
Som till exempel under den senaste stormen när man knappt kunde stå upprätt utomhus, då kom dom in  över natten och oj så tacksamma de var!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar