fredag 20 december 2013

pojk och flick funderingar nu igen!

Hej och hå!

Här sitter jag nu igen och funderar på saker och ting och på vad man ska tycka och tro.
Konstaterar sakta för mig själv att jag nog är ganska konservativ men att det inte kan hjälpas.
Dagens funderingar snurrar kring begreppet hen. Ursäkta mig nu och hoppas ingen tar illa upp men jag kan inte riktigt fatta poängen med det hela.
Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att det har gått lite för långt.
När jag tittar på vårt barn våran lilla grabb så kan jag ingenting annat se än att han är en pojke, jag skulle inte komma på tanken att köpa en julklänning åt honom bara för att det ska vara könsneutralt.
Jag tänker tanken om några år och han skulle fråga oss om han är en pojke och eller en flicka och vi skulle svara att vi inte vet eller att det inte är någon skillnad och jag tror att han skulle bli ganska förvirrad.
Jag är ju en kvinna helt klart och hans pappa är en man utan tvivel och när han tittar på oss så kommer han ju att jämföra sig med oss och se att han ser ut som sin pappa.
Sen vilka leksaker han kommer att leka med så tycker jag inte är hela världen, vill han ha en docka så fine men vill han leka med bilar så får han självklart göra det. Lika är det med färger där tycker jag inte det är någon skillnad, men jag kan helt ärligt säga att om jag skulle få välja mellan en spidermandräkt eller en volangkjol så skulle det nog bli spidermandräkten.
Jag tycker faktiskt att man ska kunna se skillnad på pojkar och flickor och att det ska få va lite olika.
Lika som jag tycker att man ska få köpa leksaksbilar åt sin son utan att man ska behöva känna sig som en dålig förälder.


3 kommentarer:

  1. Nothing wrong about telling your child is it a boy or a girl. I think the point is not to limit too much of the child's interests - just like you said: if a boy wants to play with dolls and toy cars, what does it matter. More damage you can do by denying him of girl toys, because he doesn't understand why he's not allowed. I used to joke to my friend that her 3 yo son would grow up gay because he liked to use nail polish, lipgloss and wear heels. Now he's a 10 yo "tough-rapper-guy" XD Let the kids be what they are and love them anyway ;)

    SvaraRadera
  2. Något du kanske missat är att orden "Hen" inte används för att sudda ut skillnader mellan kön, utan att det handlar om att göra det lättare att i text uttrycka "Han Eller Hon" alternativt "Han och Hon".

    SvaraRadera