tisdag 28 januari 2014

Här ligger jag och duger

Hej!

Jag såg en så bra bild på facebook av en groda som låg på ett blad med magen i vädret. På texten som fanns med på bilden så stod det att "Här ligger jag och duger"
Jag konstaterade för mig själv att sånt här borde man se och tänka på mera ofta.
Just nu tycks man vara inne i en period där alla skall vara bäst på någonting, alla skall ha stora mål och alla skall göra karriär och bli till något stort. Barnen trimmas från när de är små och skall ut och tävla i tidig ålder, är man bäst så får man en medalj och ett pris, då har man lyckats. Yes vad man är duktig. Det finns en enorm press på allihopa idag. I skolan skall man få bra betyg för annars slipper man inte in till rätt skola. Det är viktigt att man har märkeskläder och den nyaste telefonen som alla andra också har, annars hinner man inte med i svängarna och hamnar lätt utanför. På jobbet skall man prestera till max. Hemma skall man ha det perfekta förhållandet, den vackraste frugan, det finaste hemmet och de duktigaste barnen.
Det är klart alla vill lyckas och det är roligt när det går bra för andra, självklart är jag glad för alla framgångar mina vänner och bekanta har och givetvis är jag glad när även jag har medvind. Fast i slutändan så får vi inte glömma bort att vi behöver inte bevisa något eller vara något för att duga. Det ända vi behöver göra är att finnas till och vara oss själva. vi är bra precis som vi är.Vårat värde ligger inte i vad vi gör eller hur mycket pengar v har eller vad vi är bra på. Tänk vad skönt. :)


1 kommentar:

  1. Människan finns till i relation till något annat, människan är medveten om sig själv och andra, mao. man är inte en isolerad händelse.

    Vilket i praktiken betyder att man har alltid någon under sig och någon över sig i den "sociala rankingen", det är väldigt svårt att inte vara medveten om detta, det skulle i teorin innebära att du inte skulle ha någon som helst kontakt med någon utanför familjen.

    Sen gör det inte saken lättare då marknaden utanför oss skapar illusioner om hur bra andra har det vilket triggar andra till att gå ut med hur fint dom har det och så är karrusellen igång.



    SvaraRadera