onsdag 29 januari 2014

Trail in hand

Tjena tjaba hallå!

Hoppas ni alla sovit gott och vaknar pigga och utvilade. Tänkte kort berätta om gårdagens pass med fyrbeningarna innan jag börjar min dag som hemmafru.
Pirayan har varit ganska eller rättare sagt väldigt energisk sen han hamnade på boxvila. Han förstår inte alls vitsen varför man ska stå i en pyttehage och hänga hela dagen lång. Sen när man ska skritta honom så har han så svårt att hålla sig på marken, han hoppar och sprätter åt alla håll. Även hans smeknamn Pirayan gör skäl för sig i detta skede.
Jag och lillsyrran bestämde oss igår för att han skulle få chansen att använda sin hjärna igår så vi byggde en bana åt oss i ridhuset. Banan blev ganska enkel, lite bommar att traska över, tunnel att slingra sig igenom, koner att gå slalom runt, en trång passage som man kunde skicka hästarna igenom och lite annat smått och gott. Vi lade också in lite trickträning i programmet Spansk skritt, sideways över en bom, snurra, bergsgeten och sätta huvudet på sned. Sen när vi satte igång med banan så stod jag och syrran nästan och gapade av förvåning. Hästskrället kunde ju alla övningar från förr samt att han fattade alla trick vi bad honom göra också. Allt gick helt klockrent. Nästa gång får vi nog hitta på något svårare åt honom. Vi tog också ut Meciliah en sväng så att hon också fick bekanta sig med banan. Jobbade henne löst och ganska kravlös. Hon fick skritta lite över bommar, träna på inkallning samt att jag skickade henne genom den trånga passagen. Hon är rolig att jobba med såna här dagar. Hon har så många egna ider som hon föreslår ifall hon inte fattar vad jag försöker säga. Det är väldigt intressanta förslag hon kommer med ibland.  Fotade lite med syrrans kamera så jag ska ta och visa er bilder sen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar