lördag 16 maj 2015

Dietsnack

God morgon!

Hemma hos oss är det mycket fokus på mat just nu.
För er som inte känner oss så bra så håller Gubben på med bänkpress och tanken är att han skall iväg och tävla i sommar och satsa på ett nytt rekord.
Det är mycket talande om deff och cheatdays och cheatmeals och allt möjligt träningssnack.
Jag har fått lära mig att kvarq är det viktigaste man kan ha i ett kylskåp, halva vårt kylskåp är för tillfället upptaget med fettfria kvarqburkar.
För att Gubben skall kunna tävla i sommar så behöver han gå ner en viktklass så vi håller en strikt diet för tillfället.
Gubben äter allt det nyttiga och hälsosamma och jag ser till att äta allt godis för oss båda.
Nej skämt åsido men det är intressant det här med dieter och viktnedgång.
Målet är att han skall förlora så mycket fett som möjligt och så lite muskler som möjligt och för att lyckas med detta behöver han äta och träna på ett visst sätt.

Nog om detta.
Satsade energi på unghästarna igår.
Silverpilen slapp ut en kort stund med mig.
Satsade på att träna tempoväxlingar mellan trav och galopp.
I slutet blev han riktigt fin och lyfte galoppen lugnt och sansat utan några som helst problem.
Slutade när det gick bra så att det skulle lämna som något positivt.

Meciliah fick komma ut på gårdsplanen.
Det blåste halv storm ute på gården så hon tyckte att det var många hörna och kanter som behövde hållas koll på.
Hon var ganska ofokuserad i början och ville inte riktigt lyssna på vad jag sa..
Eller hon gjorde som jag sa men fokusen var riktad åt ett helt annat håll.
Lät henne trava ett par gånger över cavaletti och det tyckte hon var läskigt.
Varför vet jag inte, hon har gått över bommarna hur många gånger som helst men just idag så trodde hon nog att det gömde sig eldsprutande drakar under dem.
På slutet tränade vi på att stå stilla vid uppsittningspallen medan matte hänger och klänger på henne. Det gick finemang och som avslutning traskade vi i vattenpölar.
Det gäller att ta tillfället i akt när naturen bjuder på träningstillfällen :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar