torsdag 12 november 2015

Den trendigaste av dom alla

Tjena!

Ibland fascineras jag av folk, hästmänniskor och folk som tränar överlag.

Speciellt mycket fascineras jag över folk som tränar och tävlar på hobbynivå över hur mycket pengar tid och energi det läggs på att allt skall se bra ut utåt.
Det skall vara de dyraste märkes tightsen när du är ute och springer och när du kommer tillbaka från din 3 kms långa runda så skall det ätas diverse träningstillskott som skall göra susen för konditionen.
Ibland tycks man inte ens behöva träna utan piller och lite protein fixar allt, tror man i alla fall.

Jag ser killen på bussen sitta och scrolla på sin nyaste I-phone som inte har råd att följa med kompisgänget på stan för att bowla eftersom han inte har råd. Han kan inte heller ha någon hobby på kvällen för han har inte tid för annat än sitta hemma på mobilen. Han undrar varför han inte har några vänner och övar sig på att ta fina selfies i spegeln där mobilen syns.

Jag ser tjejen på varmblodet som susar runt på hoppbanan på klubbnivå.
Ponnyn kan inte galoppera rent ännu och rusar med huvudet  vädret. Fort går det undan, man blundar och vill inte riktigt titta, man har hjärtat i halsgropen. Pust jag överlevde säger hon när hon kommer i mål.
Ponnyn är utrustad med diverse utrustning. I munnen har den ett skarpt bett och en martingal hjälper den att hålla huvudet nere.
Den har dyra moderna teknikkydd och en matchande schabrak som passar ihop med ryttarens ridbyxor och den dyraste sadeln man kan hitta på marknaden.
Dock har hon inte råd att ta hjälp av en duktig tränare som skulle kunna ge dom lite tips på vägen, för det är bortkastade pengar.

Ibland undrar jag hur långt folk skulle kunna ta sig om de prövade att prioritera lite annorlunda.
Om inte det som syns utåt, alla prylarna som man bör ha inte skulle spela någon roll.

Om tjejen skulle springa i vanliga hm tights och inte ruinera sig själv med kosttillskott kanske äta en smörgås istället eller en banan.
Om killen skulle ha en s4 mini istället och följa med sina kompisar på stan.
Om tjejen med hästen skulle rida regelbundet för tränare istället för att bara köpa ny utrustning varje vecka.
Jag tror inte att folk som tränar och tävlar på elitnivå har så mycket tid med att fundera ut hur outfiten skall se ut vid varje liten träning. Om träningstightsen matchar med mössan Jag tror att de istället satsar all sin tid och energi på att hela tiden utvecklas och bli bättre på vad de gör.
Givetvis är det viktigt med en välanpassad träningsutrustning och bra balanserad kost det är inte det jag menar men ibland förundras jag endå över vilken status vissa prylar tycks ha.

1 kommentar:

  1. det har du så rätt i med att man lagar sig i blåsten med pengar bara för att man MÅSTE få köpa el ha det nyaste av det el det..! Som jag hört många säga, lönen kom igår och nu har jag 100 euro att leva på till nästa lön för jag måste köpa nyaste telefonen :) helt galet!!

    SvaraRadera