tisdag 15 december 2015

Den livsviktiga grunden

God eftermiddag!

Dagens inlägg tänkte jag ägna mig åt vardagshanteringen av mina hästar.
Om det är något som jag är fanatiker med så är det att jag vill att grunden skall sitta som smort. Oberoende hur stor talang hästen har, hur dyr den är eller hur gammal så finns det vissa saker som jag alltid vill att skall fungera och som jag tycker är oerhört viktigt att sitter i benmärgen.
Jag vill omge mig med trevliga hästar som man inte behöver vara osäkra på och jag vill att alla som hanterar och träffar mina hästar inte skall behöva vara oroliga när de pysslar på med dom.
Det som jag tycker är allra viktigast är att hästen aldrig får gå på dig, aldrig någonsin.
Hästen skall hålla koll på var du är och inte knuffa undan dig när den vill fram.
Knuffar den till mig så flyttar jag den genast ifrån mig eftersom det är inte okej att gå över folk.
Jag vill också att mina hästar skall kunna flytta undan för tryck.
Både sidledes och bakåt, det är också en sak som jag med jämna mellanrum kollar så att fungerar.
Jag vill inte behöva oroa mig i boxen att jag skall bli inträngd någonstan utan vill lätt och smidigt kunna flytta hästarna om det behövs.
Sen vill jag alltid alltid att gasen och bromsen fungerar.
Säger man stop så är det stop som gäller, stannar den inte så backar jag tillbaka bandet och säger stop igen.
Sen när man säger fram så är det fram som gäller.
Mycket mer än så behöver de egentligen inte kunna utan då är det bara hur mycket man själv vill bygga vidare.
Sen finns det en sak som jag tycker är superviktig, viktigast av allt och det är eftergift!
Direkt hästen gör rätt belönar jag med eftergift, helst på millisekunden, man kan aldrig berömma en häst för mycket!

Sen så får man ju jobba med grunden jämt å ständigt, vara konsekvent.
Det märks fort om man slarvat en tid och då får man backa bandet igen..
Sen dyker det upp problem på vägen, det blir missförstånd och man har inte orkat ta tag i problemen men det är också sånt man får lösa vart efter.
Dock är det skönt att ha ett koncept man följer så man vet vart man skall backa och bygga vidare från.

Hur ser ni på det hela, vad har ni för filosofi när det kommer till era hästar?

Bonusbilder på Meciliah som var duktig idag.


1 kommentar:

  1. Håller helt med dig, det finns inge värre än "olydiga" hästar. har en i stallet för tillfälle som har noll respekt för mänskan. :(

    SvaraRadera