fredag 26 februari 2016

Etman barnen

Hej!

Tänkte att jag idag snabbt kan berätta lite om Meciliah och Pirayans pappa Etman.
Han träffade jag första gången vintern 2010 när vi letade efter en ny häst.
Jag förälskade mig då i stoet An Minette som är uppfödd på arabstuteriet Arvak Nord i Luleå.
Under sommaren som kom så åkte jag ett par gånger dit och hälsade på och fick då bekanta mig mera med Etman och för varje gång jag träffade honom, ju mer förtjust blev jag i honom.
För sin ålder var han mycket välbehållen och hans temperament var helt underbart.
Vintern 2011 så flyttade även An Etique eller Pirayan hem till oss.
En mycket busig och härlig unghingst.
Samma år på sommaren fick jag sen vara med och bevittna när Etman som 25 år gammal blev Svensk Bronschampionhingst på Riksutställning i Sverige samt Bronschampion i Finland samma år.
Denna sommar betäckte vi också Mellizza med honom i hopp att skapa en avkomma med bra Prestationsblod, stark kropp och bra ben och 2012 föddes Meciliah och hittills är jag väldigt nöjd med henne.
Etman har förutom att han gått på utställning även tävlat Galopp både i Polen och i Sverige.
År 1994 blev han årets arabgaloppör i Sverige bland annat.
I Polen har han vunnit både Bialka Stakes och Sabellina Stakes samt en del annat.
Både Pirayans och Meciliah har ärvt Etmans galopphuvud. De älskar att springa fort och har en enorm vinnarinstinkt. De bara måste få vara först. Dessa två är inga mesproppar utan de vill helst gå i täten och fort får det gärna gå. De älskar långa rundor i skogen och är båda två riktiga arbetsnarkomaner.
Det är en härlig egenskap som man bör förvalta på rätt sätt.
Jag tror båda hästarna skulle trivas väldigt bra endera på distansbanan eller just på galoppbanan, där skulle de få utlopp för sin enorma energi och kapacitet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar