onsdag 9 mars 2016

Stereotyper av män

Hej!

DET PRATAS SÅ MYCKET OM ATT MAN SKALL ACCEPTERA VARANDRAS OLIKHETER ATT DET ÄR OKEJ ATT VARA ANNORLUNDA, MEN GÅNG PÅ GÅNG SÅ LÄSER JAG ENDÅ ATT ALLT MÅSTE VARA LIKA; MAN FÅR INTE SKILJA UR DET SKALL INTE VARA NÅGON SKILLNAD; SÄG MIG HUR GÅR DET IHOP

Som tur är så råder det ju åsiktsfrihet i vårt land, och det är något jag tycker att vi skall vara glada och tacksamma för!
Min åsikt om kvinnodagen är delad men jag anser att man sällan lyckas med något bra om man måste trycka ner den andra.
Nej jag tycker inte att alla män är skitstövlar det gör jag inte men jag tycker inte att kvinnorna hellre har rätt att tala nedlåtande om dom, mobba dom, psykiskt misshandla dom och även rättfärdigas med att det är okej att slå en karl även om man aldrig får slå en kvinna.
I ett jämställt förhållande anser jag att båda två har som uppgift att respektera sin partner och inte trycka ner sin motpart.
Dock anser jag också att man inte måste vara bra på exakt samma saker för att vara jämställda.
Den ena måste inte vara bra på att laga mat och den andra måste inte vara bra på att skruva motorer. Båda måste inte nödvändigtvis arbeta och det är okej att den ena är starkare fysiskt än den andra.
Det är inte hela världen fast man är olika sålänge man hjälps åt och respekterar och uppskattar den andra är min åsikt.
För mig är det ingen dålig sak om min man kommer hem med rosor och choklad på kvinnodagen.
Vet ni varför?
Eftersom han har ansträngt sig, velat göra något gott för mig och uppskattar mig och bekräftar att jag är en kvinna som han bryr sig om.
Det sista jag skulle göra då är att få honom att känna sig dum, slänga rosorna i sopkorgen och ge honom en utskällning över varför han inte kan förstå bättre än så här..
Varför ta glädjen ifrån någon som har ansträngt sig för att göra något gott? Det tycker jag är respektlöst!
Vill vi verkligen klara allt själva?
Vill vi verkligen stå alldeles ensamma och vara starka? Inte jag i alla fall.. jag villa ldrig stå där ensam för mig själv..
Vill vi ha män som inte står upp för oss eftersom vi trycker ner dom och säger att vi vill klara oss själva?
Vill vi ha bort alla karlar som beter sig som stereotypiska män?
Vill vi istället ha män som beter sig som många kvinnor? Måste alla män vara feministiska och passa in i just vårt fack?
Vill vi ha män som alltid själv låter dig lösa alla dina problem..
Vill vi ha män som inte lyfter ett finger när du själv inte orkar och vill vi ha män som ser på när du blir slagen av en annan bara för att du skall klara dig själv och lösa situationen.
Vill vi aldrig ha rosor och choklad efetrsom det klassas som kvinnligt? Måste man köpa något könsneutralt? vad är ens könsneutralt?
 Vill vi aldrig känns oss räddade och ibland få känna oss ksyddade?
Aldrig har jag blivit så glad när en av min makes vänner kom och ställde sig mitt i mellan mig och en annan karl som betedde sig ohyfsat en kväll på stan. Orden han sa då gjorde mig varm.. Jag kan inte låta något äckel stå och bete sig ohyfsat mot dig hoppas det är okej att jag ställer mig imellan. Givetvis var det okej och tacksamt att slippa undan den otrevliga situationen att inte behöva reda ut den själv, att oväntat bli räddad.
Jag tycker att det är bra att det finns olikheter. Om allt var lika hade ju världens människor bara varit en grå massa..
Givetvis är jag för ett jämlikt samhälle där alla känenr sig värdefulla och uppskattade.
Givetvis så tycker jag att alla har rätt till samma saker var man än bor i världen. jag tycker aldrig att det är okej att slå, nedvärdera eller våldta. varken kvinnor, barn eller män..
Jag är starkt emot allt vad våld heter och blir mörkrädd när jag vet hur mycket det förekommer.
I min drömvärld skall ingen behöva vara rädd för att gå ut. ingen skall behöva vara rädd för att gå hem och ingen skall behöva känna sig otrygg.
Jag lider med dom som är i förhållanden där de inte mår bra, jag hoppas och ber att det skall bli bättre för er, att ni skall slippa det ni utstätts för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar