lördag 16 april 2016

Denna sport altså

Hejsan alla!

Ridsporten alltså, så många viljor så mycket åsikter, så mycket tjafs och så mycket frihet.
Det fascinerar mig enormt och på samma gång gör det mig lite småirriterad.
Nej det är verkligen ingen enkel sport och det finns ingen svart vit lösning.
Ingen häst är perfekt och ingen ryttare heller för den delen.
Hästar och ridning tar tid, det tar blod svett och tårar och det är definitivt ingen dans på rosor.
Det finns lika många ridsätt som det finns åsikter om vad som är den ända rätta vägen och däremellan finns en grå massa också som hej vilt blandar.
Det gäller att hitta sin egen väg och våga lite på att man gör nånting rätt i alla fall.
För hur man än ser på det så försöker väl endå de flesta det bästa de kan och gemensamt för alla är att vi älskar de fyrhovade djuren.
Det är lätt att döma andra människor som tänker olika än en själv just eftersom man upplever dom som annorlunda, ända tills man ödmjukt hamnar i träsket själv och får be om råd eftersom någon annan har något som man själv inte har.
Det är helt klart en lärorik sport, man lär sig mer och mer och förshoppningsvis blir man lite klokare med åren även om man upplever att allt bara blir svårare.

Denna dag har jag spenderat på dressyrtävling i jakobstad.
Jag har sett många fina hästar och många duktiga ryttare.
Jag har sett rundor och hästar som gjort mig mycket imponerad samt rundor som varit mindre vackra. Vissa hästar hade en riktigt bra dag medan andra hästar tyckte det var lite väl spännande.
Det fanns de med mycket rutin och de med mindre rutin. Det är intressant att sitta och iaktta.
Det finns saker man själv kanske gjort annorlunda och saker man är mycket imponerad över att andra klarar. Det är lärorikt att bara sitta på bänken och titta, det är lätt att sitta och ha åsikter men ack så svårt när man själv sitter där och skall prestera på ett levande djur.
Tyvärr har jag inga bilder därifrån, kameran fick lämna hemma på grund av att jag var för lat för att ta den med. Bjuder istället på några av S och Breeze när de dressyrade på travbanan här om dagen :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar