onsdag 24 augusti 2016

Introduktion till frihetsdressyr

God kväll!

Jenny och jag hjälps åt med hästarna ibland och som jag tidigare sagt så är vi bra på helt olika saker.
Syrran är duktig på hästkommunikation och hon gillar att pyssla på med olika saker.
Igår kom vi på att det är dags att introducera Breeze till frihetsdressyr.
Detta tror jag hon kommer att ha nytta av även i andra grenar, en följsam lyhörd hästar som är uppmärksam och lyssnar på minsta lilla signal är väl vad alla vill ha och kan man få dem att göra det i frihet dessutom så är det ju ännu bättre.
Nu går det ju förståss inte på en handvändning att de följer en och lyssnar på ens minsta lilla signal från första början utan det är en process som långsamt växer fram.
Igår började de dock med det riktigt grundläggande övningarna och Breeze verkade tycka att det var helt okej och förstod vad det handlade om.
Speciellt tankepauserna tyckte hon var riktigt suveränt, att få stå stilla och bli kliad :)

Syrran och jag utbyter lite tjänster så idag red jag Pirayan istället.
Hästen var duktig och gjorde sitt bästa, dock är det jobbigt att börja rida igen efter en graviditet, suck altså allt är borta och motivationen att träna upp kroppen tycks inte infinna sig.
Som en klumpig potatis som glider runt på en häst.
Sitsen åker ens hit och ens dit, hälarna åker upp och ryggen hålls inte rät.
Pust och stön säger jag bara och balansen den är då ett minne blott.
well well det lär ju inte bli bättre av att inte börja på.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar