måndag 22 augusti 2016

Väljer mina strider

Hej!

Grabbarna bus avskyr detta ruskiga väder, likaså gör deras föräldrar,
Det finns två alternativ, hålla dom minst sagt energiska barnen inne eller så bita i det sura äpplet och släppa ut dom små liven.
Eftersom humöret tröt efter en dag inomhus bestämde sig mamman och pappan att det fick bli en kväll ute i det fria.
Glada i hågen skuttade dom energiska grabbarna ut och hittade genast en stor vattenpöl.
Plask lät det och sen hördes ett plums efter det hördes ivriga skratt och vi såg vatten som skvättade.
Gubben och jag tittade på varandra i tyst samförstånd och bådas blickar sa samma sak.
Vi låter dom hållas, vi säger ingenting vi  låter dem plaska och bli blöta.
Vi orkar inte ta in dom igen genast.
Fram och tillbaka sprang de hoppande, skuttande, stampande och cyklande.
Minstingen doppade till och med ansiktet och gnuggade ner leran i håret.
Oj så de såg ut men oj så roligt de hade. Efter blev det en välbehövlig dusch!
Vissa dagar så är det bättre att låta dom hållas om man inte hunnit säga nej innan.

Under tiden barnen lekte passade jag på att ta ut Meciliah och Marilyn.
Jag har haft lite strul med lastningen av Meciliah sen hon bokstavligen blev inslängd i en transport.
Ni som känner mig så kan ju gissa att detta inte är något jag förespråkar och jag kan ju tala om för er att denna typ av lastning inte passar lillprinsessor heller.
Så nu har jag en del jobb framför mig att få henne lugn och trygg i lastningen igen.
Jag brukar göra så att det är jag som säger om hon skall komma upp på rampen eller inte.
Fryser hon så backar jag ner henne och så tar vi ett nytt steg framåt sen.
Kort och gott så går det ut på att det är jag som styr om hon skall komma fram eller gå bakåt.
Just eftersom hon är lite osäker så har hon på sista tiden börjat kasta sig bakåt när hon väl kommit upp en bit i trailern och det är det som jag vill jobba bort.
Nu när vi äntligen köpt egen trailer så finns det ju bra tillfällen att öva.
Det är ju såna här saker jag gillat att traggla på med, lösa problem och få det att fungera.
Jag vill inte att hästarna skall vara osäkra eller rädda utan jag vill ha dom trygga men endå lydiga och lätta att hålla på med.
Den nya trailern har fronturlastning och vilken bra uppfinning detta är.
Meciliah gillade också den lösningen och det tog inte många minuter innan hon fattat att i den här transporten så kan man slippa ut framvägen också.
då blev det plötsligt enkelt att traska in och ut ur trailern. Glad häst och Glad matte!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar