lördag 17 september 2016

Hjärtat i halsgropen!

God kväll!

Jag var just ut och kvällsfodrade hästarna.
Plötsligt hör jag Breeze hos till riktigt ordentligt och hon går bort från maten och ställer sig med hängande huvud.
Jag märker att nått inte är som det brukar för hon är annars den som är mest matglad hemma hos os. Hon hostar till ordentligt igen och håller ner huvudet mot marken ännu.
Öronen hänger lite till sidorna och hon beter sig allmänt märkligt.
Säger snabbt åt barnen att de måste vänta ett tag för jag måste gå in i hagen och kolla till Breeze lite.
När jag kommer närmare hör jag att hon rosslar och gurglar när hon andas och jag börjar se att det rinner tjockt grönt slem ur munnen och ur näsborrarna på henne.
Då vet jag med ens på en gång att hon har satt i halsen, foderstrupsförstoppning.
Ringer snabbt åt Gabbe och säger att han måste komma ut och att vi troligen får ringa efter distriktveterinären och  masserar på samma gång Breezes strupe.
Plötsligt så märker jag att det lättar och hon suckar och blir piggare.
Andningen återgår till det normala och hon börjar titta omkring sig.
Pust alltså, tur jag var vid hagen när det hände och tack gode gud att det inte var värre än det var.
Otäckt var det i alla fall och han tänka det värsta.
Jag har en gång varit med om att en häst fått riktigt ordentligt stop i halsen och det var ingen trevlig upplevelse vill jag lova.

Tidigare idag red jag Breeze barbacka i hagen.
Jättehärligt att få sitta på hennes rygg igen.
Hon är sjukt rolig att rida när hon är på det här humöret, lugn samarbetsvillig och följsam.
Givetvis är formen både för henne och mig långt borta, men det spelar ingen som helst roll när man har en sån här underbar häst. Vi jobbar på hon och jag i vår egen takt.

Ni som rider i bomlösa sadlar. Vilka märken rekommenderar ni. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter av bomlösa sadlar?












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar