måndag 19 februari 2018

Oinbjuden gäst

Hej!

Gick glatt ut i stallet innan jobbet kl 6 imorse.
Breeze som annars brukar blinka sömndrucket mot lampan stod och trampade i boxen och tittade frustande till sidan.
Vad är det med henne hann jag tänka innan jag öppnade boxdörren och möts av åsynen av en mink alldeles invid hennes högra sida.
Kvickt men med darrade ben satte jag på henne grimman och släppte ut henne lös på gården medan jag hastigt stängde boxdörren efter oss och satte ut hästarna.
Ringde sedan och väckte Gabbe och sa att han måste komma ut och hjälpa mig.
Efter diverse funderingar vad man ska ta sig till så fick vi tag i en minkfälla och med en smaskig bit fisk var den lille rackaren slutligen inlurad i den.
Jag fick bege mig av till jobbet och Gubben fick föra barnen till dagis.
När Gubben kommer hem igen skall han snabbt titta till den å tror ni inte han möter den i dörröppningen, då har våran nyfikna och godtrogna katt Elsa släppt ut den lilla instängda stackaren och försöker bekanta sig med honom.
Snabbt in med katten och ny fisk i fällan och snart är han infångad igen.
Dessa små minkar är ju rätt söta med sina små huvud och mörka knappnålsögon, men de biter tills käftarna tar ihop igen och dödar det mesta i deras storlek som kommer i närheten, även för skojs skull. Får vara glad och tacksam att Breeze fick fara ut i hagen med hela ben och att Elsa inte blev till minkmat
Dessvärre så skall de ju inte släppas ut i naturen igen och får inte heller föras tillbaka till någon farm så med ett skott i pannan fick den sen oturligt nog sluta sina dagar.
En god måltid fick den dock innan, vissa tyckte ju lite synd om stackaren som skulle sitta i en liten bur flera timmar i kölden.


2 kommentarer:

  1. Varför får man inte sätta ut dom i vilda? Var den från en farm el ?viken tur att ingen blev biten!!! Dom kan va riktigt aggresiva dom där jäklana. /heidi stallsplinter.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa som brukar dyka upp så vill farmerna inte ha tillbaka eftersom de kan ha fått någon smitta ut i det vilda.. och eftersom de är vana att bli serverade mat så klarar de sig inte i det fria..

      Radera