onsdag 21 februari 2018

Tvåårstrots

Hej!

Jag gillar ju att hålla på med unghästar, det är så roligt att följa deras framsteg och lära dem nya saker.
Vad jag inte gillar just nu är dock Marilyns senaste påhitt.
Enda sedan liten är hon ju van med bilar och det har aldrig varit några som helst problem med dem, men nu har hon plötsligt kommit på att när man är på hemvägen så kan man låtsas bli livrädd och slänga sig framåt eller till sidan i ett försök att få springa iväg hem, möter vi bilar på väg hemifrån skulle hon aldrig röra en min dock.
Hon är inne i någon slags testperiod just nu, kollar om de regler som alltid funnits fortfarande stämmer, även ute i hagen så testar hon de andra hästarna.
Hon försöker till exempel backa och sura mot dem och ser om hon får någon reaktion eller knuffa undan kompisen och se om denne flyttar sig.
Tror hon har rätt långtråkigt för hon traskar mycket runt för sig själv och terroriserar saker som kommer i hennes närhet.
Egentligen borde jag väl aktivera henne mer men 2 dagar i veckan tycker jag är alldeles lagom för en tvååring.
Vi jobbar fortfarande på med körningen, ibland får hon dra kärran och ibland är vi bara ute och tömmkör.
Eftersom hon är oskodd är jag lite försiktig med att köra när det finns risk att hon halkar, då promenerar jag hellre med henne.
Hon är egentligen en riktigt rolig liten häst, mycket åsikter och attityd men på samma gång väldigt snäll och lättlärd.
Tillbackabilder från i somras då hon hade en kompis att bita i knäna





2 kommentarer:

  1. det där med bilar kan mitt fullblod göra åxå. men som du sa bara på hemvägen och det är bara om han lite bråttom hem el om vi just galopperat och hon är uppe i varv. riktigt störande och kan va farligt :( / heidi stallsplinter.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jättefarligt.. hoppas innerligt att Marilyn slutar med det snart.. för i avnliga fall klarar hon både bussar och lastbilar..

      Radera