tisdag 13 mars 2018

Blodbad

God kväll!

Igår ringde Jenny åt mig på eftermiddagen och frågade om jag är hemma, tyvärr inte sa jag eftersom jag var på väg och hämta en sadel.
Pirayan blöder sa hon sedan och vi behöver nog ha ut en veterinär.
Aldrig i min vildaste fantasi hade jag sedan kunnat föreställa mig hur mycket han verkligen blödde och hur hagen och hästen skulle se ut.
Hela hagen var full av blod, Pirayan hade gått runt från ena sidan till den andra med blodet rinnande från huvudet och stannat på vissa ställen där det lämnat stora fläckar, resten var bara streck där han gått fram med blodet rinnande.
Hela hästens huvud var täckt i blod, till och med i örat och frambenen var röda och även på bakbenen till och med. Även efter att de fick in honom så fortsatte blödandet och de fick fixa till ett tryckförband tills veterinären kom.
Även Marilyn var också blodig, hon hade dock bara rullat sig i blodet, men då kan ni tänka er att det var en hel del blod om även de andra lyckades få det på sig.
Vad som orsakat Pirayans sår vet vi dock inte, djupt är det åtminstone och det är inte bara 1.. möjligen funderar vi på om det skulle ha kunnat vara en mink som har bitit sig fast, därav att han ensam har rört sig i hela hagen och även försökt få bort vad det än är eftersom han kliat sig och har blod även på bakbenen och i örat. Svårt att säga dock, vi har inte hittat nått i hagen i alla fall som han kunnat skada sig på men man vet ju aldrig, kan ju ha funnits något vasst också som stuckit till fastnat fast och har lämnat där och han försökt få bort det och lyckats till slut.
Hela gårdagen var hästen rätt medtagen, trött och hängig samt skakade antagligen av chocken och blodförlusten. Idag är han nog bättre, piggare men fortfarande skakig. Blir lite vintervila för honom nu och  näringsrik mat.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar