fredag 14 december 2018

Flickornas och kvinnornas röst

Hej!

Vet inte om ni har läst Journalisten Magda Gads artiklar från Afghanistan om ni inte gjort det så rekommenderar jag er varmt att göra detta samt att följa henne på Facebook. Hon har bott några månader i Afghanistan och kommit i kontakt med kvinnorna och flickorna där och det hon berättar är så oerhört hemskt.
Deras sista önskan är att deras röster ska få bli hörda så om än obehaglig och jobbig läsning så läs och ta till er och begrunda sen om det finns något man kunde göra för att hjälpa.
Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att leva i ett land där man inte är någonting värd.
Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att inte ha någon talan.
Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att man inte fick bestämma vem man gifte sig med och när.
Det är svårt och föreställa sig hur det skulle kunna vara okej att bli slagen och våldtagen och det bara var helt accepterat.
Det är svårt att föreställa sig att landet man bor i inte skulle stöda en om man försökte fly ur en hemsk relation.
Det är svårt att föreställa sig att man inte skulle ha rätten att gå ut.
Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att vara född i fel kön bokstavligen, hur man skulle ha blivit till lottad niten att födas till kvinna och vara ämnad att ägas och lyda någon annan.
Det gör mig illamående och det gör mig rädd. Det gör mig mållös.
Att småflickor ska vara födda för mäns njutning, bara tanken på att det skulle klassas som okej får mig att vilja spy.
Att det sen faktiskt är någon annans verklighet gör det ännu värre.
Att växa upp där är nog ingen höjdare.
Som man har du det garanterat enklare även om det också möter på bekymmer, men du drog inte nitlotten i alla fall.
Du fick rätten att slå någon om de inte lyder, att våldta när du känner lusten..
Det ända tragiska är att du kan inte slå sig till kärleken.. Frustrerande..
Målet med detta inlägg? Jag vet inte.. Tacksam över att vara född i Finland.. Tacksam över att ha ett värde..
Tacksam över att min dotter och mina söner inte är födda där.. Hoppas de alltid ska kunna skyddas mot livets ondska..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar